Αγροτέρα Αρτέμιδα

ΑΓΡΟΤΕΡΑ ΑΡΤΕΜΙΔΑ

ΕΝΑΣ ΙΕΡΟΣ ΧΩΡΟΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ ΜΑΝΙΑ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΩΝ


Σημεία των καιρών:
Την ώρα που οι γείτονες μας Τούρκοι προχωράνε στην αναστήλωση του Ναού της Αρτέμιδος στην Έφεσο, ενός από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, στην Ελλάδα μας, ανίεροι κερδοσκόποι προσπαθούν λυσσωδώς να γκρεμίσουν ότι έχει απομείνει στον ιερό χώρο της Αγροτέρας Αρτέμιδος.

Ως προς το όνομα Αγροτέρα, θα πρέπει να εξηγήσουμε ότι είναι ένα πρόσφορο προσωνύμιο της θεάς της φύσεως, της προστάτιδας των κοριτσιών, της θεάς που δεν τέθηκε ποτέ υπό ανδρός (δεν υπό-ανδρεύτηκε, παντρεύτηκε), της δίδυμης του φωτεινού και ορθολογικού θεού Απόλλωνα, μίας θεότητας που λατρεύτηκε με θέρμη στην Αττική. Μίας γυναικείας θεότητας που κατάφερε και επέζησε στο πατριαρχικό πάνθεον, κρατώντας ακόμα, μέσα της μνήμες, από αρχέγονες μητρογραμμικές, αναρχοδημοκρατικές και ειρηνικές κοινωνίες και γνωρίζοντας την λατρεία του κόσμου, είτε σαν Μεγάλη Μητέρα, είτε σαν Παναγιά, είτε σαν Κόρη, είτε σαν Σελήνη. Σαν Σελήνη την συναντούμε με όλες τις μορφές της:  στην νέα σελήνη σαν κόρη, στην πανσέληνο σαν ώριμη γυναίκα και σαν γραία στη χάση της. Αγαπάει αγνά σαν κορίτσι, είναι περήφανη σαν τοξοβόλα (βοηθάει να βρούμε τον στόχο μας) και εκδικείται τους ασεβείς σαν γηραιά τιμωρός.

Γι αυτήν την οντότητα διάλεξαν οι Αθηναίοι για σπίτι της τον λόφο του Αρδηττού, απέναντι από ένα μυστηριακό κέντρο που μυούνταν κυρίως νέοι. Άλλωστε και σήμερα είναι ένα κέντρο νιότης και δύναμης δίπλα στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο και απέναντι από το κολυμβητήριο του Εθνικού. Ο ναός της Αγροτέρας θεωρείται ο πλέον ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΝΑΟΣ των Αθηνών μετά τον Παρθενώνα.

Αρχιτεκτονικά στοιχεία:
Ο ναός της Αγροτέρας Αρτέμιδος είναι ο δίδυμος ναός του Ναού της Αθηνάς (Απτέρου) Νίκης στην Ακρόπολη, ο μοναδικός γνήσιος αρχαίος ιωνικός ναός που μετρήθηκε από άγγλους αρχιτέκτονες και έγινε πρότυπο για το ρεύμα του νεοκλασικισμού ανά τον κόσμο και για κτήρια ιωνικού ρυθμού.

Θρησκευτικό - ιστορικά στοιχεία:
Όπως αναφέραμε ο ναός της Αγροτέρας Αρτέμιδος και το άλσος του Ιλισσού ακριβώς μπροστά της, είναι το μέρος που τελούνταν κάθε άνοιξη τα μικρά μυστήρια, που ήταν πολύ σημαντικά όμως για την πορεία των μυστών προς τα Μεγάλα Μυστήρια της Ελευσίνας. Συνεπώς το ιερό μοιραζόταν και η Περσεφόνη, η Κόρη των μυστηρίων.

Μνημείο Νίκης:
Οι Αθηναίοι στον μεγάλο πόλεμο Ασίας-Ευρώπης αφιέρωσαν την νίκη του Μαραθώνα στην προστάτιδα τους Αρτέμιδα. Η σπουδαία νίκη - μνημείο της Ευρώπης, με το παρασκήνιο της Πανσελήνου μερικές μέρες πριν.

Παραδοσιακά δρώμενα στον ιερό χώρο:
Στον ναό της Αγροτέρας διαδραματιζόταν η τελετή ενηλικίωσης των νεαρών Αθηναίων μαζί με τους πατέρες τους, τα Απατούρια, όπου οι νέοι πολίτες έδιναν όρκο και μάθαιναν τις κεκρυμμένες από τους αμύητους παραδόσεις της πόλης τους και όχι μόνο. Σε αυτό τον χώρο έμαθε ο μικρός Κριτίας την ιστορία της Ατλαντίδος από τον ομώνυμο παππού του και χάρη στην καταγραφή του Πλάτωνα έγινε ο πλέον γνωστός ελληνικός μύθος παγκοσμίως.

Φιλοσοφικός τόπος:
Ο χώρος αυτός δεν είναι άλλος από τον χώρο που περιγράφει ο θείος Πλάτων στον διάλογο του Φαίδρο. Σε αυτόν το λόφο ο παππούς Σωκράτης έγραψε τον μεγαλύτερο ποιητικό λόγο της ανθρωπότητας για τον έρωτα. Ύμνος στον έρωτα και η σημαδιακή παλινδρόμηση του πιο δίκαιου ανθρώπου που περπάτησε στον πλανήτη.

Τοπογραφικά στοιχεία:
Οι Αθηναίοι όντας αξεπέραστοι στις επιστήμες και απαράμιλλοι στην φιλοσοφία δεν ήταν καθόλου τυχαίο που έφτάσαν στο ίδιο επίπεδο και στις τέχνες. Αν σταθεί λοιπόν κάποιος στο σημείο του ναού της Αρτέμιδος και κοιτάξει προς τον Παρθενώνα θα δει ενδιάμεσα τον τεράστιο ναό του Ολύμπιου Δία. Η γεωμετρία προδίδει τις προθέσεις του χωροθέτη, αφού είναι φανερό ότι πάνω από την οροφή-κεφαλή του Δία, ξεπετάγεται ο Παρθενώνας (γέννηση θεάς Αθηνάς από κεφαλή Ζηνός). Η αρχιτεκτονική προοπτική στην υπηρεσία της μυθολογίας και η γέννηση της θεάς “της του Θεού Σοφίας”.

Ιστορικά στοιχεία:
Ο ναός αυτός δυστυχώς δεν γλύτωσε από τον σκοταδισμό και έτσι επί τουρκοκρατίας μετατράπηκε σε χονδροειδή υλικά για την κατασκευή του φρουρίου, του ακόμη χονδροειδέστερου τούρκου διοικητή της περιοχής. Σημαντικά μέρη του ναού βρίσκονται εντοιχισμένα στα ερειπωμένα σπίτια που υπάρχουν ακόμη και σήμερα. Γι αυτό είναι αναγκαία η πολύ προσεκτική ανασκαφή στον ιερό χώρο, δεδομένου ότι τα θεμέλια μαρτυρούν και κρατούν ζωντανές τις μνήμες. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι στις ίδιες πέτρες και στα ίδια μάρμαρα ακούμπησαν ενάρετοι άνθρωποι, σύμβολα και ιδέες.

Επίλογος:
Ο τόπος παλμοδονείται επί 2000 και πλέον χρόνια. Ο Ιλισσός δε σταμάτησε τη ροή του. Συνεχίζει υπόγεια στο χωροχρονικό συνεχές. Η μοίρα μας διάλεξε να βρεθούμε στο σταυροδρόμι της Αρετής και της Κακίας. Μας διάλεξε να λάβουμε την απόφαση τώρα στη γενιά μας, στη δική μας σταγόνα μέσα στον ωκεανό του χωροχρόνου και να φανούμε ξανά άνθρωποι.

Ας μην επιτρέψουμε άλλο σε συγκεκριμένους ολιγαρχικούς πλουτοκράτες και τσιμεντοποιητές να συνεχίσουν μανιωδώς να καταπίνουν ότι ιερό έχει αυτή η χώρα. Το πράσινο της φύσης, το γαλάζιο των ακτών και το λευκό των προγόνων μας.


ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΑΓΡΟΤΕΡΑΣ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ