Απάντηση του ΕΥ ΠΡΑΤΤΕΙΝ στον κ. Μανδραβέλη για το άρθρο του στην Καθημερινή "Ο καπιταλισμός και τ’ αρχαία"

Βωμός 12 θεών και Ελέου

Καλησπέρα σας,
Εκ μέρους της πρωτοβουλίας πολιτών για τη διάσωση και ανάδειξη του Βωμού των 12 Θεών και του Ελέους και του συλλόγου «Ευ Πράττειν» που φέρει την ευθύνη για το πανό, θα θέλαμε να απαντήσουμε στο άρθρο του κ. Πάσχου Μανδραβέλη, με τίτλο «Ο καπιταλισμός και τ' αρχαία», και παρακαλούμε θερμά όπως η απάντηση μας δημοσιευτεί.

Κ. Μανδραβέλη,
Σαν κίνηση πολιτών είμαστε ανεπιφύλακτα θετικοί σε κάθε καλοπροαίρετη κριτική, που σκοπό έχει να προβληματίσει με τέτοιο τρόπο ώστε να κάνει την κίνηση μας ακόμα πιο δυνατή, ιδίως μάλιστα εάν προέρχεται κι από ένα μέσο όπως είναι ο όμιλος Καθημερινής-Σκάι, ο οποίος εμπράκτως και πολλάκις έχει αποδείξει πως στέκεται δίπλα στον φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο, με τέτοιο τρόπο που να πιστεύουμε πως λίγο-πολύ βρισκόμαστε στο ίδιο στρατόπεδο.

Ωστόσο, κ. Μανδραβέλη, στηρίζετε ένα ολόκληρο άρθρο σε μια κραυγαλέα ανακρίβεια, μέγα ολίσθημα για έναν δημοσιογράφο ενός σοβαρού και σεβαστού μέσου, όπως είναι η Καθημερινή.

Η κραυγαλέα αυτή ανακρίβεια είναι πως το έργο της ανακαίνισης της γραμμής του ΗΣΑΠ έχει καθυστερήσει εξ αιτίας του βωμού και πως όποιος θέλει να ταξιδέψει με το τρένο από το κέντρο στον Πειραιά, ή αντίθετα, σταματά στην προηγούμενη του Θησείου στάση, παίρνει το λεωφορείο, για να ξαναπάρει το τρένο στην επόμενη στάση. Αυτό φυσικά δεν ισχύει σε καμία περίπτωση καθώς το επιβατικό κοινό εξυπηρετείται και στην άνοδο και στην κάθοδο από την μονή γραμμή που υπάρχει ανάμεσα στο Θησείο και στο Μοναστηράκι, με τη ροη των συρμών να είναι κοντά στο φυσιολογικό. Το πρόβλημα που εντοπίζετε υπάρχει σε αλλά σημεία της γραμμής (Ειρήνη-Αττική κλπ) και προφανώς για αυτό δεν «ευθύνεται» ο Βωμός του Ελέους και των 12 Θέων. Συνεπώς, στρέψτε τα βέλη σας για οποιαδήποτε δυσλειτουργία του ΗΣΑΠ σε αυτούς που πραγματικά ευθύνονται για τις καθυστερήσεις και την κατάντια των γραμμών του ηλεκτρικού και ίσως εκεί ανακαλύψετε ίδια πρόσωπα που ευθύνονται και για την κατάντια της Ελλάδας σαν κράτος. 

Αυτή φυσικά δεν είναι και η μοναδική ανακρίβεια του άρθρου σας. Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στο ότι το επίμαχο πανό δεν γράφει «3000 χρόνια πολιτισμός» αλλά «χιλιάδες χρόνια πολιτισμός» ή στο ότι για την διάνοιξη των σηράγγων του μετρό χρησιμοποιούνται μετροπόντικες και όχι τυφλοπόντικες όπως αναφέρετε. Επίσης αναφέρετε πως στο έργο αντέδρασαν διάφορες οργανώσεις Δωδεκαθεϊστών, αποσιωπώντας πως υπάρχει και πλήθος απλού κόσμου που αντιδρά, ενώ κάνετε αναφορά στην πρόταση υπογειοποίησης της γραμμής, ένα έργο που είναι πράγματι πολυέξοδο και χρονοβόρο, αλλά περιέργως δεν κάνετε απολύτως καμία αναφορά σε άλλες προτάσεις που έχουν κατατεθεί κι έχουν, μάλιστα, δημοσιευτεί και στην εφημερίδα της Καθημερινής. Αλλά καλύτερα να μην επεκταθούμε περαιτέρω στις παραπάνω ανακρίβειες και αποσιωπήσεις διότι με αυτό τον τρόπο θα χάσουμε την ουσία.

Και η ουσία είναι πως έχετε γράψει ένα άρθρο στηριγμένο σε ανακρίβειες, προσπαθώντας να υπερασπιστείτε τον καπιταλισμό, για τον οποίο εσείς ο ίδιος παραδέχεστε πως δεν είναι και ό,τι καλύτερο, χρησιμοποιώντας λογική κι επιχειρήματα  του καπιταλιστικού συστήματος. Δηλαδή κάνετε αναφορά σε κόστη και κονδύλια (βεβαίως βεβαίως υπάρχουν κονδύλια για «χίλιους-δύο» άλλους λόγους) και τα εξετάζετε όλα υπό αυτό το πρίσμα, υιοθετώντας την εύκολη λύση της κατάχωσης του πολιτιστικού μας πλούτου. Με αυτήν την έννοια, ναι, το πανό σωστά «μιλάει», ο καπιταλισμός (και ο τρόπος σκέψης που εκπορεύεται από αυτό το σύστημα) είναι αυτά που θέλουν να θάψουν τον πολιτισμό μας. 

Και για να περάσουμε για λίγο και σε κάτι γλαφυρότερο, εμείς θεωρούμε πως οποιοσδήποτε στυγνός καπιταλιστής-μεγαλοκαρχαρίας,  που ενδεχομένως να ονομάζετε κ. «Τόμπολας», μπορεί να χρησιμοποιεί μια κάποια εταιρεία που να ονομάζετε «Πράκτωρ», και να χρησιμοποιεί το κράτος και το κρατισμό σαν μάσκα ώστε, μαζί με άλλους ομοίους του, να παραπλανεί τον λαό, στρέφοντας την οργή των πολιτών ενάντια σε αχυρανθρώπους «κυβερνήτες», παραμένοντας όμως ο ίδιος αόρατος και δυνατός, ώστε να ανεβοκατεβάζει αχυρανθρώπους πολιτικάντηδες και κυβερνήσεις. Άλλωστε, το κεφάλαιο - Capital (εξ ου και καπιταλισμός) είναι αυτό που κυρίαρχα υπάρχει  σε όλον τον πλανήτη, διότι, είτε ένα κράτος λέγετε Κίνα κι έχουμε «κομουνιστοκαπιταλισμό», είτε ένα κράτος λέγετε ΗΠΑ κι έχουμε «καουμπόικο» καπιταλισμό, ο κοινός παρανομαστής είναι παντού ο καπιταλισμός. Για αυτό πιστεύουμε ότι όλες οι μορφές κρατισμού είναι μάσκες του καπιταλισμού, και για αυτό μας φταίει ο καπιταλισμός κ. Μανδραβέλη και όχι ο κρατισμός, παρ' όλο που κι αυτός είναι μια κατάσταση του συστήματος στην οποία είμαστε επίσης εναντίον. 

Βεβαίως υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο καπιταλισμός (εάν συνοδεύετε κι από μια κάποια ευαισθησία) λειτουργεί  καλά (για παράδειγμα στα Σκανδιναβικά κράτη), οπότε η πρόταση σας περί «κρατισμού» δεν είναι λανθασμένη και ίσως υιοθετηθεί από την κίνηση μας στο μέλλον. Διότι εάν υπάρχουν κάποιες ενστάσεις για τον ρόλο του καπιταλισμού, το ότι  κάτι δεν πάει καθόλου καλά στο νεοελληνικό κράτος και στις δομές του είναι πλέον κοινός κι αδιαμφισβήτητος τόπος.

Με φιλικούς χαιρετισμούς κι ευχές ο καπιταλισμός να μην πλήξει περαιτέρω λογική και κριτική ικανότητα.

Σύλλογος ΕΥ ΠΡΑΤΤΕΙΝ